"Saya Berani Lawan Raja"

Monday, April 7, 2008

FIQH SIASAH ALA MAHATHIR
Kini kisah Hajjaj as-Saqafi yang terkenal dalam sejarah Islam sebagai makhluk durjana, diperkisahkan semula yang kononya Mahathir itu sebetulnya zalim tapi mempunyai ciri kehebatan memimpin berbanding Abdullah ‘si lembik’ yang berlatarbelakang agama Hadhari, 90% failed dalam pentadbirannya. Perbahasan menerusi fiqh siasah itu, diceritakan umat Islam terpaksa untuk memilih Hajjaj as- Saqafi yang zalim itu berdasarkan fahaman memelihara maslahah umum adalah wajib dan tuntutan semasa umat Islam akan terbela negaranya dengan memenangi perang (kerana Hajjaj sememang pakar perang ketika itu) berbanding satu pemimpin lagi walaupun baik dan keulamakan namun zero dalam memahami straegi perang. Dengan itu Hajjaj as-Saqafi perlu dijulang semula bagi memenangkan umat islam.

6 comments:

Anonymous said...

Walau apapun kami rakyat malaysia tidak akan menerima mahathir sebagai presiden malaysia. Itulah niat sebenar beliau. Dulu kuasa raja dikurangkan, sekarang beliau mahu rakyat menyokong beliau menderhaka kpd raja. Lawan tetap lawan

Anonymous said...

cukuplah mahathir. bagi orang lain lak. benamkan saja mahathir tu dalam lumpur, tengok sikit boleh nafas ke tidak.

Dannis Leong said...

Dr.M intention is not..for himself..tapi for his Son...
All BN member...sama saja untuk kepentingan sendiri.

But Dr.M is smarter then Pak La..he know what thing to remember what thing to forget..at first I told his old already...so all the thing forget..la....in Lingam kes....now look like he can re-call a lot of thing...haha

Kalau tukar position...Dr.M still PM...Pak La sudah kenal masuk ISA...

Anonymous said...

Pemimpin silih berganti. Dalam hidup ini, segala-gala nya berubah dan tidak ada apa pun yang tidak berubah.. Semalam bukan lagi hari sebelum nya, dan hari ini bukan lagi semalam. Besok bukan lagi hari ini dan lusa bukan lagi besok.

Dulu pernah ahli falsafah menegaskan bahawa meskipun anda mandi di tempat yang sama dalam sebuah sungai yang sama, tetapi sebenarnya anda mandi di sungai yang berbeza. Air yang anda gunakan pada hari ini bukan lagi air yang anda gunakan semalam. Begitu juga besok anda akan menggunakan ayer yang berbeza, kerana semua nya sudah pergi dan berlalu.

Yang tua kasihilah yang muda. Mahathir tetap akan mati. Bila?

Anonymous said...

Bukan sahaja di Malaysia, malah fahaman sebegini telah disebarkan di kalangan pelajar luar negara bagi membolehkan Mahathir berkuasa untk kedua kalinya.

Anonymous said...

Yang kelakarnya, kebanyakkan dlm majlis yang membincangkan fiqh siasah ini menolak dua tokoh itu dan menamakan anwar sebagai PM yang paling layak.

Adakah anda percaya, Khairy akan menyertai PKR dan berkerjasama dalam satu pakatan yang kuat membentuk kerajaan persekutuan yang adil bersama Dato' Seri Anwar Ibrahim;